28 april 2012

Fick sovmorron imorse då Emil fick ha morgonmys med pappa! Jag behövde verkligen en sovmorron vill ja lova, jag har sovit alldeles för dåligt de senaste dagarna/veckorna/månaderna eller va man nu ska säga.. ja, sen Emil kom ha ja väl sove halv dåligt egentligen..
Inte kunnat slappna av utan hela tiden gå på helspänn för att vara beredd om det händer någonting..
Iallafall så fick jag ännu en gång gå upp på avdelningen och vara förbannad/förtvivlad då Lars kom ner och berättade att de hade sänkt maten för Emil.. Han ha ätit 50 ml i en vecka nu och när ja ha matat så ha de gått bra.. inga problem alls.. Men nu hade han spytt så mycket inatt så de hade sänkt maten från 50 till 40 ml var 3:e timme.. då brann min stubin av och läkarn fick komma in och diskutera de där med mig! jag frågade hur de skulle göra med viktuppgången eftersom när han åt 47 ml så va viktuppgången för liten enligt läkarna.. hur skulle de då göra me 40 ml? svaret vart då: Resten ger vi via intravenöst.. alltså DROPP!!!! Jag andades 1 gång och sedan började jag diskutera å då jag insåg att nu snart kommer Anna Charlotte Svensson att säga lite för mycket så hann jag hejda mig och klämma ur mig.. JAG BLIR SÅ FÖRBANNAT LESS!!
Ha man inte fått sköta magen på 2 dygn men äter 50 ml var 3:e timme så skulle jag också spy tillslut.. ha man inkomster ha man utgifter så att säga.. Men jag fick igenom att han skulle få äta mellan 40-50 ml på måltiderna beroende på hur han verkade..
Vi ha då gett han 50 ml hela dan å de funkar...
Sen så hade syrgasen varit hög.. mellan 87-98%, Emil fick hjälp att sköta magen och hoppsan, kom ett veckolass och syrgasen landade på 66% efteråt.. som de sa när ja gick på undersköterskeutbildningen: magen är A & O i hur man mår.. ja ha verkligen förstått vinken av de här kan jag lova..
Jag vet att de som jobbar på avdelningen gör allt de kan för Emil och för hans bästa men ibland blir jag bara så arg för att det känns som att de tar den lätta vägen..
Men som jag sa till läkaren, fortsätter de här så få väl jag komma upp på natten för att ge han mat då.. Men de tyckte han inte att jag skulle behöva.. Men om det är för Emils bästa så äre klart att jag gör det.. ingen tvekan om saken!
Kvällen avslutade med en mysig stund uppe på avdelningen med en sovande Emil i pappas famn.. jag hann prata med Denise och company en stund innan Emil gjorde en tvärdipp och jag fick gå tillbaka för att se vad som hände..
När vi satt nere och fika i köket på anhörigboendet så kom syter Mia sparkandes förbi på en sparkcykel i världens fart så hon svängde in och surrade lite med oss innan fort for vidare :)
Imorrn kommer gudmor Marica och Lars åker hem för att tillbringa några dagar hemma så vi får se om det blir någon uppdate på bloggen ihelgen eller om det blir till veckan!
Nä nu äre nog dax att sova, ha fått gnälla av mig tillräckligt :)
Nya bilder kommer senare då jag hunnit tömma kameran!

Kommentarer
Postat av: "Gudmormor" :)

DUKTIG ♥ Tjej ♥ !

För det 1:a, Du är som alla andra mammor, känner på sig vad barnet behöver eller om någonting inte står rätt till. Det kallas magkänsla om inte läkaren och sköterskorna fattat det. Tror som du att ibland tas en enkel väg och än om det inte är någon ursäkt så beror det nog på arbetsbelastningen i stort.



För det 2:dra, De ska vara glada att mammor inte bokstavligen är tigrar ;) så RYT!!! ifrån det gör både dig och ♥ lill´Emil ♥ gott!



Ps. Och skulle det någon gång råka hamna på fel personal så har de nog (hoppas jag) med sig i utbildningen en förståelse för vilken mardröm du ibland lever i. Att ständigt vara under press och hela tiden inte kunna slappna av pga oron för sitt barn "det önskar man inte ens sin största fiende" om man varit där.



2012-04-30 @ 08:15:17
URL: http://teammiraxcazper.blogg.se/
Postat av: Julia

Nu har jag läst igenom en radda med inlägg om lille Emil och vilken kämpe han är! Vår lilla Elsa kom också för tidigt och jag känner igen den där ständiga oron och att det kan vända så himla fort.

Kramar till er!

2012-05-07 @ 22:12:39
URL: http://juliaochtuva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu