23 februari 2012

igår kväll kom vi hem från stockholm, 2 dagar vart vi där och jag hade tur.. ja slapp sova på sjukhuset utan fick sova hos pehr tillsammans med Lars för att sedan åka tillbaka dan efter innan flyget gick hem!
Dom satte iallafall dränet den här gången så nu har vårt lilla pyre en slang i bröstkorgen..
att sätta dit slangen va faktiskt värre än att tömma pyrets bröstkorg på vätska.. de kändes som dem slet i ryckte i alla muskler i hela magen och det kändes bara fruktansvärt..
dessutom gjorde det inte bättre att läkarn som var med vår vanliga läkare ( dem måste vara 2 för att sätta ett drän ) han var överläkare och borde egentligen enligt min mening sitta vid ett skrivbord och inte göra mer än att lära ut.. nu kanske ja låter elakt men mig höll han på skrämma ihjäl..
jag ligger där ( allt sker utan bedövning naturligtvis ) på rygg och är inbäddad i sterila dukar och dom har tvättat magen med sprit för att det ska vara riktigt rent..
Först går dom in med 1 nål för att behöva pyret, vilket inte är de lättaste eftersom varje gång man sticker ett barn i magen så finns en stor risk för att dem "flyter" undan eftersom dem ligger i vatten så de få lirka ganska bra med nålen för att få det att fungera..
Redan här börjar läkaren skrämma mig ordentligt genom att vara stressad och låta som att han inte har någon susning om vad han håller på med..
Han tog fel nålar, höll på ge fel bedövning osv så Sverker ( vår läkare på karolinska ) fick hela tiden tala om för han va han skulle göra eller rätta till honom..
För den med sjukhusskräck är de absolut ingenting som man vill vara med om.. det var inte långt ifrån att jag skulle resa mig upp och springa därifrån..
Sedan tog dom en tjockare nål där dränet låg och gick in i bröstkorgen..
3 stick fick jag totalt varje gång så nu har jag fått 7 stick i magen ner i livmodern om man räknar med fostervattensprovet också..
inte konstigt att min mage är svullen å är öm som bara den..
Nu får vi bara hoppas på att dräner inte blir tätt utan fungerar som det ska så pyret får vara så länge i magen som möjligt..!
Det blir fortsatta kontroller i umeå nu framöver och sedan får vi se vad som händer..
läkaren i karolinska tycker att de ska bli ett planerat snitt för oss, för dem är osäker på hur mycket vårt pyre klarar av i "press" vid en vanlig förlossnig.. Men ja vill verkligen inte ha snitt.. de är min absoluta mardröm så jag hoppas på att pyret ska reda upp allt som har med denna vätska och göra så umeå anser att han är tillräckligt " säker " för att genom gå en vanlig förlossning. naturligtvis så tar jag kejsarsnitt om det är så att dom tycker att det är bäst för pyrets hälsa, då finns det ingenting att diskutera om men tills något är bestämt så håller jag tummarna!
men fram tills dess så ha ja fått strikta regler av läkaren i umeå att bara ta det lugnt..
inga tunga lyft, inga ansträgningar och vila minst 2 gånger om dan i minst 30 min.. jösses säger jag bara.. när ska ja hinna göra nån nytta?!
bara att gilla läget!
Nu ha ja uppdaterat er lite, blev kort och kanske lite grötigt men ja ha inte riktigt hunne smälta allt själv än så kan bero på de...
Over and out....!






Sen är ja så förbannat less på att DU
ska lägga dig i saker som du inte har att göra med!
Låt mig sköta mitt och ta hand om ditt egna
jävla liv för du är ingen jävla expert
som du försöker framstå dig själv
som.. 2 ord räcker..
FUCK OFF!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu