9 december 2012

ja det var ju som sagt nyss första december och helt plötsligt är vi på den nionde.. 
Julen börjar närma sig och ja börjar få lite panik faktiskt.. jag har inte köpt julklapparna färdigt än och jag har ingenaning om va ja ska köpa heller.
Men jag antar att det kommer lösa sig så småning om.. haha!
 
Det har börja komma lite snö nu faktiskt och idag va de mildare väder ute så Emil har fått vara ute idag. Vi tog på oss overallen när gammel morfar va här och skottade gården med traktorn. Emil kollade in traktorn ordentligt. häftigt med någonting stort som låter och rör sig! 
Sedan efter en liten promis så somnade han så skönt i vagnen och sov 1,5 timme! Längsta han sovit på lääänge!
Precis när Emil vaknat kom faster Bibbi förbi och sa hej. Emil lyckades charma henne ordentligt och visade verkligen hur stor han blivit!
Faster  Bibbi har inte träffat Emil sen han kunde ha storlek 50 och de va lite förstort.. så de va säkert en ganska stor förändring ;)
 
Annars så har vi varit i Lycksele på vårt första sjukhus besök sedan utskrivningen. Va ska jag säga, de gick väl riktigt bra förutom att jag vart lite irriterad på sköterskorna som va på barn mottagningen. 
Vi får tiden 11.00, 10.40 kommer vi dit. Då ville hon veta vikten eftersom RS vaccinet blandas och man får en dos efter kg. 
Så hon får vikten som va tagit veckan innan då jag inser att det kommer vara helt omöjligt för mig att väga Emil i deras vägningsrum. 
Även om jag kopplar loss respiratorn när jag väger Emil i vanliga fall så fanns det inte en suck att det hade gått. Längst in i ett liiiiitet rum står vågen. Jag får inte i barnvagnen ens i början av rummet så det var bara att glömma. jag tänkte inte utsätta Emil för den persen när han dessutom skulle få vaccin och då brukar han bli knäkt ändå och vara slö.
Men ja de gick ju bra. 20 min skulle injektionen stå och vila så vi satte oss ner i väntrummet..
klockan vart 11 , 11.15  ,  11.30   , 11 ,35 och då fick vi komma in. men då hade redan Emil varit i uterespiratorn så det var dax att inhalera.. å med inhalation kom det kräk osv.. 
Hon stod som om hon aldrig sett en unge kräkas förut.. jamena hallå? ungefär som akutbilspersonalen fråga. va händer om han kräks? ja va händer när du kräks? samma sak...
Sedan va de sagt att vi skulle stanna på barnmottagningen för observation eftersom han blivit slö efter att han fått sitt vaccin så vi va rätt så förberedda på att få stanna 1 timme iaf men redan efter 20 min fick vi åka hem..
På något vis så kändes de nonchalant..  
Antagligen va de bara jag som tyckte så men jag va mest fundersam över hur de tänkte. Emil ska helst inte vara längre än 2 timmar i uterespiratorn. Ibland kommer han behöva vara i den längre så klart men i den största mån som det går så försöker man ju att hålla sig till 2 timmar eller nån timme till.
När vi åker till lycksele så behöver inte Emil vara i uterespiratorn en hel dag om de bara håller sig till tiderna.
De påpekade jag när hon ringde om tiden och de va därför vi fick kl 11 för att det skulle gå fort eftersom de fått all viktig information från umeå..
så nästa gång vi ska dit ska jag säga på en gång att vi måste få komma in så fort som möjligt för att minska utomhusrespiratortiden..
Emil fick även väldigt hög puls under kvällen när vi kommit hem, ja snappade upp ganska tidigt att det var någonting som inte riktigt stod rätt till då han va väldigt svajig men högpulsad om man jämför med va han brukar vara. från början va de inte sån stor skillnad men jag va ändå lite fundersam. 
tänka sig va man ha koll trots allt?
Innan sovdax somnade Emil i min famn och när han sover så brukar han ligga omkring 100-120 i puls. den här gången låg han på 185.
Jag la Emil i sängen och inhalerade, kollade andningen som va som vanligt. lite mer syrgas men ingenting som va nå riktigt stora förändringar.
Beslöt mig för att ringa 1177 för att höra om man kan få så pass hög puls efter vaccin. va de ovanligt skulle jag ringa barn 4. jag hade redan gjort upp planen i skallen.
Ringde och fick prata med en kille från 1177 som började dra historien om att det inte är ovanligt på att barn reagerar av vaccin men ber om personnummer. 
Jag berättar att jag vet det men att Emil är prematurfödd, svårt lungsjuk och vårdas med hemrespirator och att det är någonting som avviker från de normala så jag vill vara dubbel kolla.
Det tar 10 minuter så har jag barnjouren från Umeå på telefonen. De vill veta andning, syrgasbehov , mycket slem, frekvens, andningsmönster osv. Jag försöker säga att det är inget som är galet med andningen utan att han har hög puls men ingen feber..
haha va inte så lätt vill jag lova. De vill att jag avvaktar och en läkare ringer upp på 30 min igen och kollar läget.
Efter 25 minuter ringer telefonen och då är det en annan läkare på barnjouren, läkare A som vi träffat tidigare några gånger.
Hon frågar samma frågor som tidigare och jag svarar och ställer min fråga om pulsen.
Då börjar hon skratta och frågar om de va pulsen jag funderat över. de hade tydligen blivit så att larmet gick bland läkarna att Emils andning hade börja bli konstig och att jag reagerat över det.
Hon frågar lite om vaccinen som Emil fick under dagen. 3 sprutor vart det och mängd. Rs vaccinet va ganska mycket och med tanke på att han hade fått en spruta till i samma ben så hade han ont. Jag fick lov att ge Emil alvedon och hon skulle ringa tillbaka på 40 min för att kolla läget.
jag gav alvedonet och 35 min senare sover Emil som en stock med en puls på 115..
Stackars liten.
Nu kanske ni tycker att det är töntigt att jag inte gav alvedon tidigare men jag och vår läkarna ha kommit överens om att i början är det bättre att jag ringer in och talar om vad det är och att jag får en dosanvisning då eftersom Emil har de problemet han har. 
Säkrast för oss för då har vi någonting i ryggen. Annars kan syntomen lätt gå ihop..
De roliga va att vår läkare F sa till mig att ringer jag om någonting kring Emil så kommer nog alla de människor dras in eftersom vi har den bakrunden som vi har. prematurfödd, svårt lungsjuk och våras med respirator i hemmet.
Rätt hade han ju men de kändes lite töntigt faktiskt.. haha
Men jaja, nu ha ja skrive av mig om det så nu släpper vi det och siktar in oss på att åka till Umeå på återbesök 17-18/12. Vi blir alltså kvar över natten så det ska bli spännande. Vi ska bo på björken så vi tar upp 2 hela rum. Emil ska ha 1 rum och ja 1 rum.. 
Vi ska även besöka barn 4 för att säga hej. Kommer kännas konstigt att kliva innan för de där dörrarna igen. Framför allt att ringa på porttelefonen.. haha ja är ju bara van att ringa på den de gångerna ja låste ut mig ;)
Men samtidigt så ska det bli kul att få se alla kända ansikten igen :)
 
 
 
Emil och gudmormor!
 
 
Om du bara kunde förstå hur mycket mamma och pappa 
älskar dig Emil.
För oss är du den största krigaren på jorden,
Den största kämpen som sett dagens ljus 
och vi är så otroligt stolta över dig!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mamma till sexåring

Hej, varför ska Emil inte vara i uterespiratorn för länge?
Tycker Ni är otroligt starka.
Er som är en riktig kämpe.

Svar: Hej! Emil ska inte vara så länge i uterespiratorn eftersom det inte är befuktad luft i den. När vi är inne har Emil en befuktare som värmer och ger luften lite extra fukt som är bra för hans sjuka lungor!
Charlotte Svensson

2012-12-10 @ 18:47:00
URL: http://enjulfobikersvardag.bloggplatsen.se
Postat av: malin

Alltså. Man kan ju inte göra annat än le när man ser den där godingen! Shiiiit så söt han är! Mkt bra o observant mamma han har. Tycker du gjorde helt rätt som ringde o rådfrågade först. Ni är riktiga krigare allihop!
Stor kram till er!

Svar: Tack! Kramar i massor!
Charlotte Svensson

2012-12-11 @ 11:10:23
Postat av: mimmi

Skönt ändå att ni fick prata med en läkare ganska omedelbart :)
Vad gäller barnmott så är det tyvärr så. Som förälder/anhörig får ligga på och påminna och påtala gång på gång :( Hoppas du orkar med det. kram

Svar: ja va riktigt skönt faktiskt :)För Emil´s skull lär man orka länge :) kram
Charlotte Svensson

2012-12-11 @ 21:39:02
URL: http://mioee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu