12 januari 2013

Hur vi än försökt att hålla oss undan så har vi fått åka in akut med Emil för första gången i måndags..
Emil fick under natten svårare att syresätta sig och man fick höja syrgasen ordentligt. Vi inhalerade ventoline på morgonen och han blev lite bättre men inte riktigt helt okej.
Jag ringde Umeå som bad oss komma direkt så det va bara att slänga in alla grejer i bilen och åka iväg.
Eller ja, att slänga in grejer i bilen tog närmare 1,5 timme men..
Jag min dumstrut trodde vi skulle komma hem samma dag så jag tog ingenting med mig för övernattning.
Att jag aldrig lär mig. jag gjorde precis samma sak då vi åka in på kontroll medan Emil låg imagen..
Jag tog ingenting med mig och hoppsan kvar vart jag å sen kom Emil..
Vi hamnade på barn 2 där vi hamnade i isoleringen eftersom vi kommer utifrån...  Prover togs och läkarna kom in och lyssnade på lungorna med jämna mellan rum.
Svåraste med att hamna på barn 2 där på eftermiddan var att jag inte hade några som kunde emils respirator och alla andra apparater så jag fick helt enkelt ha det stora ansvaret själv. inte för att det är sån stor skillnad från det jag har hemma men.
Jag hann inte heller få dit någon nattassistent eftersom klockan hann bli för mycket så jag och mamma fick turas om att vara vakna under natten..
Kan lova att jag hade inte riktigt huvudet där jag skulle dan efter..
Men ibland kan det köra ihop sig helt enkelt och då får man lösa det så gott man kan.
Det en nervös väntan på att provsvaren skulle komma. va det RS, influensa eller något annat.
Nu är Emil vaccinerad mot RS och influensa men man kan ju bli smittad ändå.
Tack och lov kom dom tillbaka negativa och läkarna fick börja leta efter någonting annat som gjorde att Emil hade jobbigt med andningen.
 
Denna gång kan jag nog säga att vi hade tur för de hittade ingenting. mest troligt är det en luftrörsinflammation eller luftrörsirritation eller.. ja ni förstår.. nått med luftrören som de inte lyckades lista ut denna gång.
Så efter 4,5 dag fick vi åka hem med fler inhalationer.. varannan timme för att vara exakt.
Ventoline, pulmecort och natriumklorid.
Så vi ha det vi gör här hemma skulle man kunna säga.
Men jag klarar inte, vi är hemma och Emil mår ändå ganska bra!
Det var trots allt ganska påfrestande att vara tillbaka på sjukhus.. sova i sjukhus sängar och känna de speciella dofterna som finns på sjukhus.
Eftersom Emil hade sjukhusets grejer så började han lukta sjukhus.. det va nog de som va tyngst om jag ska vara ärlig.
Tankarna åkte direkt tillbaka till den lååånga tiden vi hade i kuvös, då luktade Emil bara sjukhus.. inte bebis utan bara sjukhus..
Det va så himla jobbigt.. bebis ska lukta bebis så de så!
Men de gick snabbt över då Emil ville krypa upp i famnen för att mysa och sova. Sötongen min!
Han brukar inte vara speciellt mammasjuk eller kelsjuk men nu medan vi va på sjukhuset ville han gärna sitta hos mig och mysa.
Så då va han iallafall min :) ( Från början på barn 4 kändes de som att Emil inte riktigt va min bebis ) 
Kanske kommer vi till sjukhuset nästa gång och jag inte alls känner som jag gjorde den här gången..
jag hoppas starkt på det!
 
Så nu är vi bara hemma och kurerar oss och hoppas på att va de nu än är som gör det lite jobbigt för Emil snart går över! 
Nä dax att krypa isäng!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu