3 januari 2013

Nytt år och nya möjligheter!
 
2012 var ett år som gav oss överraskningar, hopp och förtvivlan. Vi har lärt känna helt underbara människor som vi kommer ha ett speciellt band med för resten av livet.
Nu siktar vi på ett helt underbart 2013!
 
 
 
 
När jag sitter här och tänker tillbaka på året som varit så kan jag inte riktigt förstå att vi faktiskt kommit så här långt.
Samtidigt så kan jag inte riktigt ta in hur mycket vi varit med om egentligen under det året. Jag har försökt läsa Emils dagbok från barn 4, där vi eller personalen skrev nästan varje dag. Jag vill så gärna ta in allt igen, allt som vi faktiskt varit med om så man får bearebeta det hela ordentligt men jag har fått ge upp. Än så är det för jobbigt att ta in.
Det får helt enkelt bara vara en stund till...
 
 
Hur går det för oss annars? 
Det går faktiskt bra. Vi har klarat oss undan sjukdommar ( peppar peppar!!! )
Lungröntgen som Emil tog i Umeå nu när vi va där har jag äntligen fått svar på. Den såg lite bättre ut på höger sida och pytte liite bättre ut på vänster sida.
Så länge det är åt det bättre håller är vi nöjda. De kommer ta tid det här och det har vi nog förstått vid det här laget.
Vi har haft vårt första respirator strul också. Ena respiratorn gick in i apné läge och hade svårt att ta sig ut det läget så vi tog den andra respiratorn för att vara på den säkra sidan. Nu verkar det som att det bara va de som är felet och man kan enkelt få den att gå ur apne läget genom att plocka bort respirator slangen från Emil och sedan sätta tillbaka den igen. Men vid flytt av den respen senare. När man tar bort strömkabeln så startar respen upp så kom teknik 12 fram.
Så det va bara att maila Umeå och be dem skicka en ny resp så det va några spännande dagar. minsta tecken på att den respen vi använder inte är okej så skulle vi behövt åka in för att ligga inne tills den nya respiratorn kommer.
Någonting vi helst vill undvika.
Nu har en ny respirator kommit så nu är det lugnt!
Vart en krånglig beskrivning ser jag men jag hoppas ni hängde med.
 
Emil har även fått sina första tänder. Han har nu 4 tänder. Stackarn har krävt lite mer syrgas under natten och vi vart lite fundersamma över va de kunde bero på och sedan på morron så har vi hittat tänder. Så vi antar att det är det som ökat syrgasbehovet då han i skrivandets stund ligger på 0,2 L/min med en saturation på 92-93%.
Väldigt bra värden med andra ord.
 
Vi ska även till Lycksele för att få vaccin igen. RS vaccin ska tas igen, var 4:e vecka ska det tas och för att ligga på säkra sidan mot reaktioner så ska vi åka på barnmottagningen i lycksele.
Drygt men lätt värt det. RS är ingenting vi vill ha, ingenting vi vill att någon ska ha egentligen!
Usch hemska virus!
Iallfall så blir det bara 2 sprutor denna gång för lilleman. förra gången fick han 3 eftersom han skulle ha en omgång till av de "vanliga" vaccinen.
Tydligen får prematurer 4 omgångar av det istället för 3 omgångar som fullt gångna barn får.
Bara att tacka å boka. Men varför det just är så vet jag faktiskt inte. 
 
Vi har haft dop också. 29/12-12 döptes Emil i Åsele kyrka.
På sin 10 månaders dag.
Det var en fin dag och en vi kommer att minnas helt klart.
Emil skötte sig fint under hela dopet och efteråt! Så vi kunde inte varit stoltare :)
Emil hade en dopklänning som jag hade när jag döptes och min syster hade när hon döptes. ja en hel drös har haft den. Första gången den användes va år 1903 så den har varit med om några dop :)
Kul att den fortfarande är så bra bevarad!
 
 
Nu är dopklännigen på plats.
 
 
 
 
Redo för dop!
 
 

Nu är vi döpt!
 
 
Emil med gudmor Marica & gudfar Morgan
 
 
 
Man blir trött av att vara söt och ha all uppmärksamhet
så när det är dax för dopfika så somnar jag i vagen.


 

Kommentarer
Postat av: Emilia

Gott nytt år på er!! :)

Svar: Tack desamma :)
Charlotte Svensson

2013-01-04 @ 09:27:51
URL: http://emiliaagebro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu