16 november 2012

Vår första vecka hemma har börjat gå mot sitt slut. Lars åker på jobbet tidigt på måndamorgon så då ska jag klara allt det här själv.. okej själv och själv, jag har ju assistenterna men på sätt och vis ska jag ju göra det mesta själv. 
Lite läskigt känns det men samtidigt, jag klarade ju barn 4 vardagen själv ( med personal där så klart ) så då ska jag nog klara av det hela hemma också.
 
Emils track har för första gången åkt ut också.. lite komiskt att vi varit på sjukhus 8,5 månad och tracken har aldrig åkt ut och dagen efter vi vart utskriva så åker den ut.. vilken välkommen hem present liksom..
Men det gick bra, jag fick tracken i min hand eftersom jag höll i tracken och gudmor skulle rengöra runt. Händelsen inträffade alltså vid trackbandsbyte.
Så ja, jag kollade kuffen så att den inte var kuffad och det var den inte så då satte jag bara tillbaka den igen.
Måste erkänna att det känns lite fel att stoppa någonting i halsen på sin egen son men det skedde som på automatik.
Emil vart skitförbannad men det skulle jag också bli så jag klandrar honom inte. Men efter att han fått kramas lite med mamma så vart han nöjd igen. 
 
Vi har också varit på BVC för första gången. Lite läskigt måste jag säga. För det första så måste jag vara totalt skadad av att ha varit på sjukhus så länge för de enda jag såg överallt va baciller och skit... usch!
Vi har ju handsprit med oss överallt och det används flitigt innan vi håller på med Emil när vi är ute på vift.
Att se andra föräldrar tappa saker på golvet och sedan plocka upp det och barnen stoppar det i munnen gav mig en total chock!
Skulle Emil tappa sin leksak på golvet på tex sjukan så skulle den spritas ordentligt först innan den tvättas med tvål och vatten innan han ens får ta i den..
Iof är ju Emil infektionskänslig så det är ju där jag har fått mina "rutiner" på sånt men jag har faktiskt aldrig fattat att man kan göra så?
Undra om jag hade gjort samma sak om Emil varit frisk?
Jag pratade iallafall med BVC sköterskan om att det kanske inte var lämpligt för oss att vara på BVC samtidigt som alla andra barn med tanke på infektionsrisken och de höll med så nu mera kommer vi få en egen tid på BVC för att undvika så mycket folk.
Känns skönt.
Vågen stannade på 6,3 kg så han har gått upp bra i vikt sedan vi kommit hem! Han har dessutom börjat visa att han vill ha mer mat så jag tror faktiskt att jag ska öka upp matmängden lite åt honom..
Han ska ju inte behöva vara hungrig lilleman!
 
Nä nu tror jag att jag fått med allt som hänt sedan vi kommit hem, ska ta och sova nu så jag orkar upp imorrn bitti så jag kan lösa av nattassistenten..
 
Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Du gör det såååå bra!!! Och visst blir man skadad av sjukhuset? Vi har varit hemma länge nu, men handspriten hänger med (fast jag använde en hel del handprit innan hela den här historien också) Däremot så har jag iaf börjat kunna plocka upp saker från golvet här hemma iaf. Nappen sköljer jag av, men inte leksakerna.. Fast vid närmare eftertanke så har hon ju dom i munnen lika mycket som nappen.. hmm.. dubbelmoral där haha!

Svar: Det finns alltså en ljusning på bacillskräcken? ;) haha ja men leksakerna tror jag man inte tänker lika mycket på faktiskt. Nappen är ju gjord för att vara i munnen så då är man ju extra noga med den :)
Charlotte Svensson

2012-11-20 @ 12:26:16
URL: http://prematurmamma.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu